Support · E-mail

Indhold

 

Jeg kan modtage post, men hvorfor kan jeg ikke sende post?

I dag spærrer de fleste internetudbydere, af sikkerhedsmæssige grunde, kundernes mulighed for at sende udgående post (smtp) via andre postservere.
Selvfølgelig skal du kunne sende post, så din internetudbyder stiller i stedet en postserver til rådighed.
Navnet på den postserver du skal benytte til udgående post, fik du af din internetudbyder, da du bestilte internetforbindelsen.
Her er adresserne på et bredt udvalg af internetudbyderes postservere til udgående post (smtp):

  3   smtp.3.dk
  CHP-Metronet   mail.cph-metronet.dk
  FullRate   smtp.fullrate.dk
  GVD   smtp.gvdnet.dk
  Sonofon   mail.sonofon.dk
  Stofa Net   mail1.stofanet.dk
  TDC · privatkunder   smtp.mail.dk
  TDC · privatkunder   asmtp.mail.dk
  TDC · erhvervskunder   pasmtp.tele.dk
  Tele2   smtp.tele2.dk
  Telenor   mail.telenor.dk
  Telia   mail1.telia.com
  Uni2 Danmark   inet.uni2.dk

Bemærk at TDC går over til en ny type postserver til udgående post - asmtp.mail.dk.
Denne postserver kræver godkendelse (brugernavn og adgangskode) for, at du kan sende post.
Opsætning med godkendelse til: TDC's postserver til udgående post (asmtp) · Outlook Express
Opsætning uden godkendelse til: TDC's postserver til udgående post (smtp) · Outlook Express

Du kan også benytte Google's postservere til udgående post.

 

Hvorfor kan jeg ikke logge på min e-mailkonto?

Dit brugernavn er som udgangspunkt navn.domænenavn (ligner e-mail-adressen, men uden .dk). 
Kontroller at adgangskoden er skrevet korrekt – husk der er forskel på majuskler og minuskler (»store« og »små« bogstaver).
Hvis e-mail-adressen er Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. , er brugernavnet test.testesen.

 

Hvor meget plads har jeg til rådighed til e-mail?

Når du bestiller et webhotel, tildeles du som udgangspunkt 200 MB pr. postkonto. Det rækker rigeligt til de fleste, men har netop du behov for mere plads – ja, så får du naturligvis det.

 

Hvad med spam? – jeg er træt af uønskede reklamer

Spamassassin sørger for, at al post bliver filtreret, så du modtager et minimum af reklamer. Spamassassin har nogle effektive dynamiske spamfiltre der løbende holdes opdateret.

Læs mere om projektet: Spamassassin 

RBL (Realtime Black Lists) er databaser med ip-addresser på servere, drevet af spammere, mailservere med åbent relay, udbydere der tillader kunder at sende spam, åbne proxy servere, ikke-sikrede formmails m.fl.
Postserveren benytter følgende RBL:

 

Skal jeg være bekymret for virus sendt med e-mail?

Al post scannes for virus af Clam AntiVirus.
ClamAV holdes automatisk løbende opdateret og virus filteret vil helt sikkert fange det meste – det gælder både virus til Windows og Macintosh.

Læs mere om projektet: Clam AntiVirus 

  

Kan jeg skifte adgangskode til mit brugernavn?

Adgangskoden skifter du i administrationsmodulet Usermin – hvor du logger på med dit nuværende brugernavn og adgangskode.

 

Understøtter postserveren IMAP?

Ja – det gør den. De fleste kan dog sagtens klare sig med POP3 – i Outlook kan man f.eks. lave sine egne mapper og sortere sin e-mail.

 

Hvad er forskellen på POP og IMAP?

POP

Med POP3-konto har du kun én postkasse på postserveren, nemlig postkassen INBOX, hvor postserveren arkiverer din indgående post.
Når du henter post med en e-mailklient (f.eks. Outlook Express eller Apple Mail), kopieres den post der ligger i din INBOX, over på din computer.
Herefter slettes indholdet af din INBOX på postserveren.
Du kan altså kun hente din post fra postserveren én gang. 

IMAP

Med en IMAP-konto bliver din post liggende på postserveren, så du kan få adgang til den samme post fra flere computere.
Med en IMAP-konto har du adgang til flere postkasser end din INBOX på postserveren.
Webmailklienten Roundcube anvender IMAP og opretter yderligere fire postkasser, første gang du logger på:

       
  Kladder   Drafts   til kladder
  Sendt post   Sent   til sendt post
  Ragelse   Junk   til uønskede reklamer – spam
  Skrald   Trash   til post der skal slettes

Du kan med Roundcube også oprette andre postkasser på postserveren – en god idé, hvis du ønsker at sortere din post.

Hvis du opretter en IMAP-konto i Outlook Express eller Apple Mail, får du adgang til de samme postkasser som Roundcube.
Både Roundcube, Outlook Express og Apple Mail synkroniserer regelmæssigt dine IMAP-postkasser med serveren.

Hvis du vil bruge en IMAP-konto offline, skal du sørge for, at kontoen er synkroniseret med din computer.

IMAP og POP kan kombineres. Hvis der f.eks. er post du ikke ønsker liggende på postserveren, kan du kopiere dem over i en mappe til din POP-konto.

 

Hvad med e-mail, mens domænet bliver flyttet til Sleiborg WebHotel?

Når flytningen går igang kan der gå op til et døgn hvor noget af den e-mail du modtager vil blive sendt til din gamle udbyders postserver, og nogle af dine mails vil blive sendt til Sleiborg WebHotels postserver. Typisk vil du med webmail hos din tidligere udbyder, også efter flytningen have adgang til e-mail.